לאחר שהורים רבים שיתפו אותי לגבי בעיות השינה של ילדם, אשר מתקשים לישון לבד במיטתם, החלטתי להעביר בגן את הנושא "אני ישן במיטתי".
מכיוון שעיקר הלמידה בגיל הגן נרכשת באמצעות המשחק הסוציודרמטי (משחק תפקידים: אבא, אמא, תינוק) עיצבתי תפאורה של חדר שינה בפינת התוכן. כשעל הלוח תלוי חלון דרכו ניתן להתבונן בכוכבים ועל הרצפה מזרון ועליו שמיכה, כרית, דובי, וספר.
כל פעם ילד אחר שכב במיטה וחבר "קרא" לו סיפור. . הילדים "ישנו" עם דובי, ארנב ושאר הדמויות שבסיפור "פעם היה ילד שלא רצה לישון לבדו".
מבין הסיפורים ששמעו הילדים:
"כל אחד ישן במיטה שלו" . מאת דבורה עומר. נמצא בתוך קובץ סיפורים: "הנשיקה שהלכה לאיבוד" בהוצאת יוסף שרברק בע"מ (סיפור)
"פעם היה ילד שלא רצה לישון לבדו " . מאת אלונה פרנקל. בהוצאת ספרית פועלים (סיפור)
"מי נתן לי נשיקה " . מאת גייזנברג נאווה. בהוצאת יבנה (סיפור)
הסיפור האהוב מכולם בעיני הילדים "פעם היה ילד שלא רצה לישון לבדו " .
הנושא השפיע לטובה על הילדים אשר סיפרו לי בשימחה שעכשיו ישנים לבד במיטתם: אדיר, גל, מתן ואחרים.
כמו כן גם הורים ספרו שהילדים עברו לישון במיטתם במשך כל הלילה: אמא של מאי,אמא של מתן.
מסיבת פיג'מות
בעקבות הצלחת הילדים לישון לבד במיטתם, ערכנו מסיבת פיג'מות בגן, בתאריך 21/2/02. היות והתאריך סמוך לפורים זה נראה גם כמסיבת תחפושות "חלומית".
הילדים הגיעו בפיג'מות לגן, חלקם אף הגיעו בנעלי בית ושלחו את ההורים לביתם.
ואנחנו, בגן, נכנסנו לפעילות...
...תחילה הכנו את הכריכים.
קבוצת ילדים הייתה אחראית לעיניני ירקות. הילדים פרסו מלפפונים לפרוסות דקות, עבות ואפילו עבות מאוד. חתכו גם זיתים לרצועות דקיקות, ומדי פעם גם טעמו. חתכו גם גזר ,עגבניות ובצל ירוק .
קבוצה אחרת הייתה אחראית למריחת ממרחים (חומוס, קוטג', גבינה לבנה) על לחם.
וגם בקבוצה זו היו ילדים שלא התאפקו וטעמו מהמזון....
לבסוף כל אחד מילדי הגן עיצב לעצמו על פרוסות הלחם המרוחות בממרח את הפרצופון המקורי שלו. השתמשו בירקות לעיצוב כיד הדמיון הטובה לעיניים, אף, פה, שיער, אוזניים. וכך כל ילד יצר "פרצופון" נחמד לחג פורים.
צילמתי את הילדים בפעולה. נציג את התמונות לאחר שיפותחו התמונות.
לאחר שהוכנה הארוחה ,עברנו לרחבת הגן ושם...
...ברחבת הריקודים רקדנו לצלילי מוסיקת דיסקו, ומוסיקת קרנבל "פורימית".
שרנו ושמחנו עד מאוד.
לבסוף שכבו הילדים על מזרונים שהוצעו על רצפת הגן, ילד לצד ילד. התעמלנו מעט, גם צחקנו, שוחחנו מעט ואז נדב הכריז: "אני אגיד לאמא שבלילה אישן במיטתי עם הארנבת שלי". כולם צחקו...
ועכשיו לישון... אך לפני כן,סיפור לפני השינה.
הילדים עצמו עיניהם. כיסיתי אותם בסדינים (שקבלנו מאמא של מתן) וספרתי להם את הסיפור על הילד שלא רצה לישון לבדו.
**************************
אחרי בוקר עמוס פעילויות שכבו הילדים "לישון" עייפים אך מאוד מרוצים. עם כיבוי אורות השמעתי להם נעימות מתוך הקלטת "חלומות מתוקים" אשר הביאה אותם להרפיה ורוגע.
הצליל העדין של הפעמונים "העיר" את כולם ואז במשחק כאילו, קמו ממיטותיהם, התלבשו, צחצחו שיניים, נעלו נעליים ויצאו לדרך אל הגן שמחים בליווי השיר "בצידי הדרכים". בדרך פגשו חברים וכולם יחד הגיעו אל הגן.
עם סיום המפגש ישבו לאכול ארוחת בוקר טעימה ומזינה. הילדים נהנו כשהכינו כריכים בצורת פרצופונים, אך עוד יותר נהנו לאכול אותם.
את צחצוח השיניים ניצלנו ללמוד על בריאות הפה והשיניים.
מסיבת הפיג'מות היתה מאוד מוצלחת ואני מאמינה כי תטביע את חותמה בזכרון ילדים כי
העברת הנושא באופן כה חוויתי הופך את לימוד הנושא לכל כך משמעותי.
כל זה מעודד את הילדים וגורם להם לרצות להמשיך לישון לבד במיטתם.
גם עניין צחצוח השיניים נכלל בנושא ולא נשאר מנותק מההקשר, ונותן לילדים תחושת ביתיות ושייכות לגן.
מכיוון שעיקר הלמידה בגיל הגן נרכשת באמצעות המשחק הסוציודרמטי (משחק תפקידים: אבא, אמא, תינוק) עיצבתי תפאורה של חדר שינה בפינת התוכן. כשעל הלוח תלוי חלון דרכו ניתן להתבונן בכוכבים ועל הרצפה מזרון ועליו שמיכה, כרית, דובי, וספר.
כל פעם ילד אחר שכב במיטה וחבר "קרא" לו סיפור. . הילדים "ישנו" עם דובי, ארנב ושאר הדמויות שבסיפור "פעם היה ילד שלא רצה לישון לבדו".
מבין הסיפורים ששמעו הילדים:
"כל אחד ישן במיטה שלו" . מאת דבורה עומר. נמצא בתוך קובץ סיפורים: "הנשיקה שהלכה לאיבוד" בהוצאת יוסף שרברק בע"מ (סיפור)
"פעם היה ילד שלא רצה לישון לבדו " . מאת אלונה פרנקל. בהוצאת ספרית פועלים (סיפור)
"מי נתן לי נשיקה " . מאת גייזנברג נאווה. בהוצאת יבנה (סיפור)
הסיפור האהוב מכולם בעיני הילדים "פעם היה ילד שלא רצה לישון לבדו " .
הנושא השפיע לטובה על הילדים אשר סיפרו לי בשימחה שעכשיו ישנים לבד במיטתם: אדיר, גל, מתן ואחרים.
כמו כן גם הורים ספרו שהילדים עברו לישון במיטתם במשך כל הלילה: אמא של מאי,אמא של מתן.
מסיבת פיג'מות
בעקבות הצלחת הילדים לישון לבד במיטתם, ערכנו מסיבת פיג'מות בגן, בתאריך 21/2/02. היות והתאריך סמוך לפורים זה נראה גם כמסיבת תחפושות "חלומית".
הילדים הגיעו בפיג'מות לגן, חלקם אף הגיעו בנעלי בית ושלחו את ההורים לביתם.
ואנחנו, בגן, נכנסנו לפעילות...
...תחילה הכנו את הכריכים.
קבוצת ילדים הייתה אחראית לעיניני ירקות. הילדים פרסו מלפפונים לפרוסות דקות, עבות ואפילו עבות מאוד. חתכו גם זיתים לרצועות דקיקות, ומדי פעם גם טעמו. חתכו גם גזר ,עגבניות ובצל ירוק .
קבוצה אחרת הייתה אחראית למריחת ממרחים (חומוס, קוטג', גבינה לבנה) על לחם.
וגם בקבוצה זו היו ילדים שלא התאפקו וטעמו מהמזון....
לבסוף כל אחד מילדי הגן עיצב לעצמו על פרוסות הלחם המרוחות בממרח את הפרצופון המקורי שלו. השתמשו בירקות לעיצוב כיד הדמיון הטובה לעיניים, אף, פה, שיער, אוזניים. וכך כל ילד יצר "פרצופון" נחמד לחג פורים.
צילמתי את הילדים בפעולה. נציג את התמונות לאחר שיפותחו התמונות.
לאחר שהוכנה הארוחה ,עברנו לרחבת הגן ושם...
...ברחבת הריקודים רקדנו לצלילי מוסיקת דיסקו, ומוסיקת קרנבל "פורימית".
שרנו ושמחנו עד מאוד.
לבסוף שכבו הילדים על מזרונים שהוצעו על רצפת הגן, ילד לצד ילד. התעמלנו מעט, גם צחקנו, שוחחנו מעט ואז נדב הכריז: "אני אגיד לאמא שבלילה אישן במיטתי עם הארנבת שלי". כולם צחקו...
ועכשיו לישון... אך לפני כן,סיפור לפני השינה.
הילדים עצמו עיניהם. כיסיתי אותם בסדינים (שקבלנו מאמא של מתן) וספרתי להם את הסיפור על הילד שלא רצה לישון לבדו.
**************************
אחרי בוקר עמוס פעילויות שכבו הילדים "לישון" עייפים אך מאוד מרוצים. עם כיבוי אורות השמעתי להם נעימות מתוך הקלטת "חלומות מתוקים" אשר הביאה אותם להרפיה ורוגע.
הצליל העדין של הפעמונים "העיר" את כולם ואז במשחק כאילו, קמו ממיטותיהם, התלבשו, צחצחו שיניים, נעלו נעליים ויצאו לדרך אל הגן שמחים בליווי השיר "בצידי הדרכים". בדרך פגשו חברים וכולם יחד הגיעו אל הגן.
עם סיום המפגש ישבו לאכול ארוחת בוקר טעימה ומזינה. הילדים נהנו כשהכינו כריכים בצורת פרצופונים, אך עוד יותר נהנו לאכול אותם.
את צחצוח השיניים ניצלנו ללמוד על בריאות הפה והשיניים.
מסיבת הפיג'מות היתה מאוד מוצלחת ואני מאמינה כי תטביע את חותמה בזכרון ילדים כי
העברת הנושא באופן כה חוויתי הופך את לימוד הנושא לכל כך משמעותי.
כל זה מעודד את הילדים וגורם להם לרצות להמשיך לישון לבד במיטתם.
גם עניין צחצוח השיניים נכלל בנושא ולא נשאר מנותק מההקשר, ונותן לילדים תחושת ביתיות ושייכות לגן.
לינה בכר גננת M.Ed.
האתר הוקם על מנת להעניק לגננות העמיתות ,
מנסיון עתיר שנים
הן בהתארגנות לפתיחת גן חדש
והן בחינוך הלכה למעשה.
http://www.yeladudim.co.il/
האתר הוקם על מנת להעניק לגננות העמיתות ,
מנסיון עתיר שנים
הן בהתארגנות לפתיחת גן חדש
והן בחינוך הלכה למעשה.
http://www.yeladudim.co.il/